ta wkrótce stanie się stroną z poradami dla maker'ów przechodzę do nowej strony
Czy warto przejść na prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów?
Jeszcze do 31 stycznia masz czas, aby zgłosić do urzędu skarbowego chęć prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Dzięki temu uwolnisz się od prowadzenia pełnej księgowości i obniżysz koszty księgowe. Jeżeli wydaje Ci się, że to oferta marzeń, to przeczytaj ten tekst do końca.
Co to jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów?
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów to wyjątkowa forma prowadzenia ksiąg finansowych, która może być stosowana w małych organizacjach pozarządowych. Aby móc stosować taką formę rejestrowania przychodów i kosztów Twoja organizacja:
1) musi działać w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
2) nie może prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
3) nie może posiadać statusu organizacji pożytku publicznego,
4) może osiągać przychody wyłącznie z:
- nieodpłatnej działalności pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
- odpłatnej działalności pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
5) w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w pkt 4, w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł.
Na czym polega prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów?
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (również zwana UEPiK) to określone rozporządzeniem zestawienie przychodów i kosztów w organizacjach pozarządowych. Prowadzi się je zamiast pełnej księgowości tak, aby na koniec roku organizacja bez problemu mogła zebrać wszystkie dane i przygotować deklarację CIT-8 – rozliczenie podatku od osób prawnych.
Prowadząc uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów:
- rzetelnie wypełniasz tabelę będącą załącznikiem do rozporządzenia;
- określasz, który koszt jest kosztem uzyskania przychodu;
- raz w miesiącu wypełniasz miesięczne zestawienie przepływów finansowych,
- prowadzisz ewidencję zatrudnionych osób i środków trwałych.
W tak prowadzonej księgach nie ma miejsca na księgowe wyodrębnienie wydatków i np. przyporządkowanie ich do konkretnych projektów. Dlatego, każda organizacja prowadząca księgowość w formie uproszczonej musi sama opracować swój sposób na wyodrębnienie wydatków przypisanych do konkretnych dotacji.
Jakie są plusy prowadzenia uproszczonej ewidencji?
Największym i głównym plusem prowadzenia księgowości w taki sposób jest brak konieczności ponoszenia kosztów księgowości. Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów może prowadzić każdy członek zarządu lub wyznaczona przez zarząd osoba. UEPiK nie wymaga wiedzy związanej z kontami księgowymi, prowadzeniem programu księgowego, czy tzw. „amerynaknki”.
Kolejnym plusem wdrożenia UEPiK jest brak konieczności sporządzania i składania sprawozdania finansowego do Urzędu Skarbowego. Organizacja nie sporządza takiego sprawozdania tylko za rok, w którym zgłosiła do Urzędu chęć prowadzenia uproszczonej ewidencji. Np. dokonując zgłoszenia w styczniu 2021 r. zostaniecie zwolnieni z obowiązku przygotowania sprawozdania za 2021 r. Za 2020 r. takie sprawozdanie trzeba będzie przygotować.
Jakie są minusy rezygnacji z księgowości?
Głównym minusem prowadzenia księgowości w sposób uproszczony są trudności w wyodrębnieniu wydatków dla każdego z realizowanych projektów. W większości przypadków jest to obowiązek, który wynika z podpisanej umowy o grant. Dlatego prowadzący księgowość w taki sposób tworzą dodatkowe zestawienia kosztów projektu, w których znajdują się numery nadane dokumentom księgowym. Te numery muszą być takie same w uproszczonym zestawieniu przychodów i kosztów oraz w dodatkowym zestawieniu kosztów projektu.
Dodatkowym minusem prowadzenia księgowości w sposób uproszczony jest konieczność tworzenia kart przychodów pracownika. Taką czynność muszą wykonać wszystkie podmioty, które zatrudniają osoby nawet na umowy zlecenia. W mojej ocenie, jeżeli ktoś nie jest księgowym i nie umie rozliczać umów zleceń to ma dwa wyjścia:
- Nie zawierać takich umów i wszystkie koszty osobowe rozliczać za pomocą faktur;
- Korzystać z profesjonalnej księgowej i wtedy nie ma znaczenia forma prowadzenia księgowości.
Co należy zrobić, aby wdrożyć uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów?
Wdrożenie w organizacji pozarządowej uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów polega na:
- Podjęciu decyzji o takiej formie prowadzenia księgowości przez organ uprawniony (tj. zatwierdzający sprawozdanie finansowe) i na zasadach zgodnych ze statutem. Taką decyzję w stowarzyszeniach podejmuje walne zebranie członków stowarzyszenia.
- Zgłoszenie do 31 stycznia takiej formy prowadzenia księgowości do urzędu skarbowego. Tj. w przypadku już działającej organizacji zgłoszenia należy dokonać do 30 dni od rozpoczęcia nowego roku obrotowego. W przypadku nowozałożonych organizacji – do 30 dni od rozpoczęcia działalności. Zgłoszenia dokonujesz na piśmie, do którego załączasz uchwałę stosownego organu.
Podsumowując, jeżeli Twoja organizacja nie zatrudnia osób i ma niewielką ilość faktur, przejdź na uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Jeżeli zatrudniasz choć jednego pracownika – warto oddać prowadzenie księgowości do profesjonalnego biura i się praktycznie niczym nie przejmować.
Poznaj 3 narzędzia do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.
2 Replies to “Czy warto przejść na prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów?”