Załóż kanał na Youtube dla NGO

Koronawirus i działania rządu wymusiły na polskiej pozarządówce przeniesienie praktycznie wszystkich działań do sieci. Wykupiono wszystkie sensowne kamerki do internetowe, a nasz rodzimy clickmeeting przezywa oblężenie (i częste przeciążenie). Facebook umożliwia prowadzenie transmisji live, jednak, jakość takiego live jest często bardzo słaba. Biorąc pod uwagę powyższe pozostaje nam tylko…

Youtube dla NGO.

Youtube dla NGO jest jak brzytwa dla tonącego. Może pozwolić na przeżycie, ale może również sprawić, że głęboko się pokaleczymy szukając sensownych informacji o tym, co należy po kolei wykonać, aby nasz kanał na Youtube wyglądał profesjonalnie i był funkcjonalny.

W tym artykule postaram się krok po kroku pokazać, jakie kroki musicie wykonać, aby wasze doświadczenie z Youtube było satysfakcjonujące.

Po pierwsze: załóż konto google for non-profit

To konto jest potrzebne, aby uzyskać dostęp do funkcji Youtube, które są trudno dostępne lub kosztowne, gdy korzystamy z normalnych kont na Youtube. Mowa m.in. o:

  • kierowaniu użytkowników pod dowolny zewnętrzny adres URL;
  • YouTube Giving, który na razie jest dostępny w USA i, który ułatwia zbieranie funduszy i motywowanie darczyńców;
  • specjalnych lekcjach Akademii twórców kierowanych do potrzeb organizacji non-profit;
  • możliwości skorzystania z profesjonalnego studia nagrań YouTube Space.

Konto google for non-profit pozwala również na darmowe korzystanie z usługi G Suite w wersji basic oraz na udział w programie Ad Grants, którego uczestnicy mogą w każdym miesiącu bezpłatnie wyświetlać reklamy tekstowe o wartości 10 tys. USD.

Aby zarejestrować się w Google for non profit musisz:

  1. Zarejestrować swoją organizację w Programie TechSoup Polska i uzyskać w nim właściwy token kwalifikacji do programu. Sam proces rejestracji jest stosunkowo łatwy i polega na wypełnieniu formularza online. Po utworzeniu konta trzeba przesłać do TechSoup dodatkowe dokumenty: KRS i statut, które podlegają weryfikacji przez pracowników TechSoup. Proces weryfikacji konta może trwać nawet do miesiąca czasu.
  2. Zarejestrować organizację w programie Google for non-profit za pomocą formularza dostępnego na stronie programu. Formularz w kolejnych krokach wymaga od nas logowania do konta gmail, podania tokenu kwalifikacji w programie TechSoup i kilku innych danych. To działanie jest bardzo proste i można je wykonać bardzo szybko.
  3. Zarejestrować się w programie Youtube dla NGO. Tę czynność wykonuje się kliknięciem jednego guzika w swoim koncie Google for non-profit.

Po drugie: załóż kanał na Youtube dla swojego NGO

Kanał, nie konto! To jest bardzo ważne rozróżnienie, o którym zakładając swój pierwszy kanał na youtube nie miałam bladego pojęcia. Oczywiście w swoim gmailu pozakładałam konta dla moich organizacji pozarządowych i, gdy później próbowałam dodać administratorów tych kont – okazało się to niemożliwe.

Zapamiętaj, że Youtube jest jak Facebook. Możesz na nim mieć konto prywatne, z którego tylko ty możesz korzystać oraz konto firmowe (funpage), czyli tak zwane konto/kanał marki. Najważniejszym rozróżnieniem pomiędzy obydwoma rodzajami kont jest to, że do kanału marki możesz dodać niezliczoną ilość administratorów takiego konta. Kanał marki tworzy się będąc na swoim koncie Youtube i klikając w ikonę ustawień:

Utwórz kanał na Youtube dla NGO

Później należy postępować zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie. Więcej informacji o tym jak założyć nowy kanał na Youtube znajduje się w oficjalnym serwisie pomocy Youtube dostępnym pod tym linkiem.

Po trzecie: zweryfikuj swój kanał na Youtube i go spersonalizuj

Weryfikację konta/ kanału na Youtube przeprowadza się podając na stronie youtube.com/verify swój numer telefonu, na który google wysyła kod weryfikacyjny. Numer telefonu może posłużyć do weryfikacji maksymalnie 3 kanałów (ta ilość się może zmienić).

Dzięki weryfikacji konta na Youtube można:

  • przesyłać filmy dłuższe niż 15 minut,
  • dodawać niestandardowe miniatury,
  • transmitować na żywo.

Dla mnie szczególnie cenna była możliwość wrzucania dłuższych filmów, dlatego bez wahania podałam google swój numer telefonu. Tak naprawdę po zweryfikowaniu kanału, dodaniu logotypu i uzupełnieniu zdjęcia w tle mogę wykonywać wszystkie istotne czynności na Youtube dla NGO:

Cechy kanału na youtube po weryfikacji

Po czwarte: wrzucaj filmy, zbieraj subskrybentów i odblokowuj kolejne funkcje Youtube

Część funkcji Youtube jest odblokowywana dla aktywnych twórców, którzy najczęściej mają wymaganą ilość subskrybentów kanału. I tak, aby mieć łatwy do zapamiętania niestandardowy URL (nazwę kanału w wyszukiwarce musisz:

  • mieć co najmniej 100 subskrybentów,
  • istnieć co najmniej od 30 dni,
  • mieć zdjęcie zamieszczone jako ikona kanału,
  • mieć grafikę kanału.

Bardzo ciekawą opcją jest możliwość finansowego wspierania kanału przez jego odbiorców, jednak, aby to było możliwe musisz mieć 30 000 subskrybentów (!!).

Samo tworzenie filmów jest skomplikowane, jednak robiąc webinaria najczęściej można je nagrywać i wrzucać takie filmy na Youtube dla NGO dając wartość waszym odbiorcom. O ciekawych programach do tworzenia webinariów i pracy zdalnej w NGO możesz przeczytać w moim artykule.

One Reply to “Załóż kanał na Youtube dla NGO”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *